ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ

ΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΣΤΑ ΕΘΝΗ

Μιμούμενοι τους Αποστόλους και ακολουθώντας την τελευταία εντολή του Αναστάντος Κυρίου μας «πορευθέντες ουν μαθητεύσατε πάντα τα έθνη…» (Ματθ. 28, 19) οι σύγχρονοι Ορθόδοξοι Ιεραπόστολοι ευαγγελίζονται Χριστόν διαδίδοντας το φως της αληθινής Πίστης στους «εν σκότει και σκιά θανάτου καθημένους» λαούς της υφηλίου, που προσκαρτερούν τη δική τους πνευματική παλιγγενεσία.

Η πνευματική διακονία της Εκκλησίας μας εξαπλώνεται σήμερα σε όλη την ήπειρο της Αφρικής, στη νοτιοανατολική Ασία καθώς και στην Κεντρική και Λατινική Αμερική. Στα δεκάδες Ιεραποστολικά Κλιμάκια, που είναι διεσπαρμένα στις διψώσες περιοχές της γης, το πνευματικό έργο τηρουμένων των αναλογιών και των κατά τόπους ιδιαιτεροτήτων επιτελείται κατά τον ακόλουθο τρόπο.

Στις πρωτεύουσες ή τις μεγάλες πόλεις των κρατών, όπου δραστηριοποιούνται οι Ιεραπόστολοι, ανεγείρονται τα Ιεραποστολικά κέντρα που συνήθως συμπεριλαμβάνουν τον κεντρικό Ιερό Ναό, τους χώρους διαμονής των Ιεραποστόλων και των εθελοντών, κληρικών ή λαϊκών, συνεργατών τους και πέριξ αυτών χτίζονται τα ιατρεία, τα σχολεία και τα άλλα ευαγή ιδρύματα για το κοινωνικοανθρωπιστικό έργο, που παράλληλα επιτελείται.

Έχοντας ως ορμητήριο τα Ιεραποστολικά Κέντρα του Κλιμακίου οι Ιεραπόστολοι διατρέχουν απέραντες χιλιομετρικές αποστάσεις στη σαβάνα και στα τροπικά δάση για να συναντήσουν τους ντόπιους πληθυσμούς, να κατηχήσουν και να μεταλαμπαδεύσουν το κήρυγμα του Ευαγγελίου σε λαούς που ζουν στην αχλή των πρωτόγονων παγανιστικών δοξασιών τους, της μαύρης μαγείας και των αιρέσεων. Οι Ιεραπόστολοι αναλαμβάνουν την κατήχηση των ιθαγενών, ώστε να αποτινάξουν την ειδωλολατρική πλάνη, να αποκοπούν από τη μαγεία και να ασπαστούν την αλήθεια του Χριστιανισμού. Στην κατήχηση, με τρόπο απλό αλλά και θεολογικό, οι ιθαγενείς γαλουχούνται στις αιώνιες αλήθειες της Χριστιανικής πίστεώς μας. Επίσης, με την πνευματική οικοδομή τους θωρακίζονται για να αντιπαλέψουν τις πάμπολλες αιρέσεις και να αποτινάξουν τον φόβο της μαγείας και των προγονικών δαιμονολατρικών προλήψεών τους.

Την περίοδο των κατηχήσεων ακολουθούν οι ομαδικές βαπτίσεις, τελούμενες συνήθως σε υπαίθρια βαπτιστήρια, σε λίμνες και ποτάμια. Ακολούθως οι νεοφώτιστοι μυούνται στην Ορθόδοξη λειτουργική ζωή και στη λατρευτική παράδοση της Εκκλησίας μας, συμμετέχοντας στις Ακολουθίες και τα Ιερά Μυστήρια.

Όσοι από τους ιθαγενείς προοδεύουν πνευματικά, επιλέγονται ως συνεργάτες των Ιεραποστόλων και αναλαμβάνουν το έργο της κατήχησης και από αυτούς επιλέγονται οι μελλοντικοί κληρικοί, που θα στελεχώσουν τις νεόφυτες Ενορίες των ιεραποστολικών επαρχιών.

Βασική ωστόσο αρχή της Ορθόδοξης Ιεραποστολής, σε όλη την ιστορία της, παραμένει η προσαρμογή στον πολιτισμό των λαών, που διακονεί. Ο Ιεραπόστολος οφείλει να γνωρίσει, να εντρυφήσει και να σεβαστεί τον πολιτισμό του ντόπιου πληθυσμού. Η ποιμαντική δραστηριότητα των Ιεραποστόλων αντιμετωπίζει συχνά και προβλήματα, όπως η πίστη σε άλλο δόγμα ή αίρεση, η μαγεία και η πολυγαμία. Απαραίτητη όμως κρίνεται η συνεχής κατάρτιση των νεοφώτιστων-πιστών στη χριστιανική ζωή με την ενεργό συμμετοχή στις ακολουθίες, στις κατηχητικές συνάξεις των ενοριών κ.λπ.

Ο πρωταρχικός στόχος της Ιεραποστολής είναι οι ιθαγενείς νεοφώτιστοι να αγαπήσουν τον Χριστό με όλη την καρδιά τους και να γίνουν Χριστοφόροι. Αν ο στόχος αυτός επιτευχθεί, τις λοιπές ανάγκες θα έρχεται να αναπληρώσει ο Ίδιος ο Κύριος με τον τρόπο που Αυτός γνωρίζει. Αυτός θα γίνει στον λαό Του τροφή, ένδυμα, παρηγοριά, καταφυγή και ελευθερία.